پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
18 فروردين 1399 - 12:33

معیار سنجش تحقق شعار سال

نام‌گذاری سال‌ها، رسم نیکویی است که به شکل هدفمند از جانب «امام خامنه‌ای (مدظله العالی)» برای غلبه بر مشکلات اساسی ایران، جهش اقتصادی کشور و درنهایت بهبود معیشت مردم و آسایش و آرامش ملت شریف ایران، پایه‌گذاری شده است.
نویسنده : محمدرضا شبانی
کد خبر : 5873

پایگاه رهنما:


نام‌گذاری سال‌ها، رسم نیکویی است که به شکل هدفمند از جانب «امام خامنه‌ای (مدظله العالی)» برای غلبه بر مشکلات اساسی ایران، جهش اقتصادی کشور و درنهایت بهبود معیشت مردم و آسایش و آرامش ملت شریف ایران، پایه‌گذاری شده است. به‌طور قطعی کمتر مقام سیاسی را می‌توان در جهان به عینه دید که چنین صریح و شفاف درباره نیاز‌های کشور با مردمش سخن بگوید و این‌چنین واضح و روشن، خط و خطوط و ابزار لازم برای تصمیم‌گیری در برابر مشکلات پیش رو را در اختیار دولت و مسئولان امر قرار دهد. گفتنی است مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سنت حسنه نام گذاری سال ها، بر مقوله اقتصاد تمرکز ویژه‌ای کرده اند. با همین نگاه، ۱۳۸۸ سال حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف؛ ۱۳۸۹، سال همت مضاعف، کار مضاعف؛ ۱۳۹۰، سال جهاد اقتصادی؛ ۱۳۹۱، سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی؛ ۱۳۹۲، سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی؛ ۱۳۹۳، سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی؛ ۱۳۹۴، سال دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی؛ ۱۳۹۵، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ ۱۳۹۶، سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، سال ۱۳۹۷، سال حمایت از کالای ایرانی، سال ۱۳۹۸، سال رونق تولید و سال ۱۳۹۹، سال جهش تولید، نام‌گذاری شده و طی یک دهه تقویت اقتصاد کشور در پیوند با حوزه‌های مختلف دال مرکزی توجهات محوری رهبری بوده است. نتیجه آنکه اگر مسئولان، کارگزاران و مردم خط و خطوط مشخص‌شده چند دهه گذشته از جانب رهبر معظم انقلاب را با جدیت و با دلسوزی پیگیری و از قوه به فعل تبدیل می‌کردند، به حتم امروز نه‌تن‌ها اقتصاد مقاومتی به‌طور کامل محقق شده بود؛ بلکه کشور ایران یکی از برجسته‌ترین و پیشرفته‌ترین اقتصاد‌های جهان را داشت؛ اما متأسفانه در چند سال گذشته به‌قدر لازم توجه و تمرکز لازم از طرف دولت‌ها صورت نگرفته و به همین دلیل همیشه در انتهای هرسال خبر خوشایندی از محقق شدن شعار سال از سوی دولت‌ها نشنیده‌ایم. معظم له با نام‌گذاری سال ۹۹ تحت عنوان «جهش تولید» در اصل خط و خطوط را برای دولت، مسئولان امر و فعالان اقتصادی مشخص و تبیین کرده‌اند.
در حقیقت رهبر معظم انقلاب با اشاره به کار‌های انجام‌گرفته‌ای که کافی به نظر نمی‌رسد و اینکه اثر حرکت تولیدی باید در زندگی مردم محسوس و ملموس باشد، شعار سال را جهش تولید نام‌گذاری کردند؛ چراکه مسیر «رونق تولید» در سال ۹۹ باید با یک «جهش» همراه شود؛ زیرا تولید از آن دست مقوله‌هایی است که با تحقق آن بسیاری از شاخص‌های اقتصادی ازجمله تورم، رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و... با اتفاقات مثبت و روبه رشدی مواجه می‌شود. درواقع می‌توان تولید را معجونی شفابخش برای اقتصاد‌های بیمار دانست. دلیل اینکه حکیم فرزانه انقلاب تا این اندازه بر تولید و رونق و جهش آن تأکید می‌کنند این است که به مدد الهی و همت عناصر مؤمن و انقلابی، انحصار در بسیاری از حوزه‌ها شکسته شده و به موفقیت‌های چشمگیری دست پیداکرده‌ایم و همین دستاورد‌ها باید الگوی کار در عرصه اقتصاد نیز قرار گیرد؛ یعنی در سال ۹۹ باید آن‌قدر ملت را از جهت اقتصادی قوی کنیم که دشمن گزینه تحریم را از میز خود خارج کند. نکته اساسی آنکه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، میزان تحقق شعار سال را نیز به صورتی بیان فرمودند که با زندگی مردم قابل‌سنجش است و نه با آمار و ارقام!

ارسال نظرات